دکتر سعیدی در آغاز، به تبیین دغدغه‌های اصلی دانش اقتصاد از قرن هفدهم، یعنی تخصیص و توزیع منابع، پرداخت و نشان داد که پاسخ مکاتب اقتصادی متعارف به این پرسش‌ها بر دستگاه تحلیل «بازار آزاد رقابتی» استوار است.

وی تأکید کرد که در اقتصاد جدید غرب، مفهوم «کالاسازی» به حوزه‌های متعددی از جمله علم، فرهنگ، هنر، امنیت و حتی ریسک تسری یافته و در این چارچوب، ریسک به‌مثابه «کالای بد» در بازار بیمه مورد داد و ستد قرار می‌گیرد.

او با تشریح سازوکار بازار ریسک و نقش بیمه‌گذاران و شرکت‌های بیمه، بیان کرد که حق بیمه، بیانگر ارزش بازاری ریسک است و نهاد بیمه مرکزی برای مدیریت و نظارت بر این بازار ایجاد شده است.

دکتر سعیدی ضمن هشدار درباره رقابت‌های مخرب برخی شرکت‌های بیمه و کاهش غیرواقعی نرخ‌ها، بر ضرورت نظارت حاکمیت برای حفظ پایداری صنعت بیمه تأکید کرد.

وی در پایان به تعارض‌های تحلیلی بازارمحور با ارزش‌های اسلامی، از جمله مسائلی چون غرر، قمار و ربا اشاره و الگوی جایگزین «تکافل» را معرفی کرد که به‌تازگی در کشور با سازوکار «پنجره تکافل» آغاز شده است.


🌐مطالعه مشروح گزارش