فروشگاههای زنجیره ای دارند اقتصاد خرد و کلان کشور را در خود می بلعند!
بیشتر آنها متعلق به کشورهای خارجی هستند و موجب ایجاد اختلال در اقتصاد بومی محلات و بیکار شدن تعداد زیادی از خانوارهای مشغول در سوپرمارکتها، خواربارفروشیها و... شده اند.
فروشگاههای زنجیرهای به مرور زمان همه جور اجناسی میفروشند و ریز و درشت به همه اصناف لطمه میزنند و باعث ورشکستگی آنها می شوند.
به گفته معاون سازمان تعزیرات فروشگاههای زنجیرهای هم گران فروشی میکنند و هم کم فروشی.
مثلا با کارخانه تولید رب تبانی میکنند که کارخانه مذکور رب ۸۰۰ گرمی را ۷۰۰ گرم تولید کند تا ارزانتر به دست آنها برسد و از قیمتی که روی کالا درج شده به مردم تخفیف میدهند! با اینکار مردم فکر میکنند در این خرید سود هم کردهاند.
مالکیت برخی فروشگاههای زنجیرهای فعال در ایران متعلق به خارجیهاست و سود کسب شده را به ارز تبدیل کرده و به خارج ارسال میکنند! در این بین پای کشورهایی مثل ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس در میان است.
پس از فروشگاههای زنجیرهای «جانبو»، مدتی پیش خبر رسید که برند دیگر ترکیهای به نام «بیم» قصد دارد ۳۰۰ فروشگاه زنجیرهای در ایران راهاندازی کند.
چند سال پیش گالیپ آیکاچ؛ عضو کمیته اجرایی شرکت بیم، ضمن تائید احتمال افتتاح ۳۰۰ فروشگاه بیم در ایران به رویترز گفت: فرآیندهای لازم برای بررسی توان بازار ایران و افتتاح فروشگاههایی در این کشور به سرعت در حال انجام است.
کشور ترکیه با بازارسنجی و شبکه روابط پیچیده نبض بازار ایران را در دست گرفته و به غیر از اثرگذاری حداکثری بر مجراهای وارداتی امکان دارد در آینده صادرات ایران را هم تحت سلطه درآورد.
آیا عقل سلیم میپذیرد در این شرایط جنگ اقتصادی اینطور به فروشگاههای خارجی اختیار داده شود تا کالاهای ساخت کشور خودشان را به فروش برسانند و عواید ناشی از آن را بصورت ارز از کشور خارج کنند و یکی پس از دیگری کارگاههای تولیدی تعطیل و هزاران کارگر ایرانی از کار بیکار شوند؟
و این همه در حالی است که نه تنها هیچ حمایتی از مدل های سنتی فروش در ایران نمی شود که صدا و سیما دربست در اختیار تبلیغات گسترده این فروشگاههای زنجیره ای قرار گرفته است.
✍️ حمیدرضا جوانبخت
دیدگاه خود را بنویسید