۱. هدف و متعلق
اربعین: امر متعالی معیت با امام (سیدالشهدا ع ـ امام زمان عج) در قالب زیارت
سلم و حرب را با امام تعین و محور دادن
مقاومت: حفظ و تحقق کرامت، عزت دینی - انسانی در مقیاس هم سرنوشتان (ملی/ امی/ ملل)
کرامت و عزت هر واحدی مرهون هویت و منافع و مصالحی است که هویت میسازد.

۲. نحوه حضور
اربعین: مشارکتِ فعالِ انسانِ کنشگر (نه واکنشی) زائر (در محضر امام از سیدالشهدا ع تا امام عصر عج)
مقاومت: مشارکتِ فعالِ انسانِ کنشگر (نه واکنشی) مقاوم (در محضر وجدان و فطرت ـ امام از سیدالشهدا ع تا امام عصر عج)
دفاع دو نوع دارد:
2ـ1. دفاع کنشی: دفاع از حق و حقیقت، برایش جان و مال و ... میدهیم (جهاد و دفاع الهی) دفاع از حقیقت و اسلام توسط سیدالشهدا ع / دفاع از حقیقت، عزت و کرامت (فطری، انسانی، الهی) در مقاومت
2ـ2. دفاع واکنشی: دفاع از خود، مراقبت از جان و مال (فردی یا جمعی) (دفاع غریزی)

۳. انگیزه
اربعین: داوطلبانه، آگاهانه (نه تقلیدی نه عادت واره نه گردشگری)، اختیاری، الهی
مقاومت: داوطلبانه، آگاهانه، اختیاری، فطری ـ الهی

۴. مَسیر
اربعین: هزینه‌بردار، با سختی، حرکت‌مند، سخاوت وار، ایثار و فداکاری، از خودگذشتگی، یادآور شهادت، (نُصح و بَذل مُهجته)
(مثال: محدودیت امکانات (برق و آب و خاک و تراکم جمعیت ...)
مقاومت:  هزینه‌بردار، با سختی، حرکت‌مند، سخاوت، ایثار و فداکاری و جانبازی و شهادت، از خودگذشتگی
(مثال: دانشجو که از ناهارش می‌گذشت و هدیه به غزه میداد)

۵. ظرف و محیط
اربعین: مردمی، جامعه محور، نظام‌ مند مردمی، خلاق‌یت مدار مدرمی،
پدیده اربعین پدیده ای فردی نیست، بلکه یک امر اجتماعی است. مسائل و راه کارها و نوآوری ها همه در ظرف مردمی و جامعه پیش میرود و دولت ها نیز پشت دست جامعه حرکت میکنند و پیرو و تابع هستند.
مقاومت:مردمی، جامعه محور(بیئه المقاومه/ حاضنه المقاومه)، نظا‌مند، خلاقیت مدار، قیام انسانی اجتماعی، نهضتی، هسته ساز، سازمان ساز و ...
- مقاومت بدون بدنه و تنه مردمی، نه متولد می شود نه امکان بقاء می یابد،
- ظرف و محیط مقاومت یک سازمان و تشکیلات نیست، بلکه مردم هستند، هم در ایران، حزب الله، مقاومت فلسطین، یمن ...

۶. نرم‌افزار
اربعین: نرم افزار و معرفت در قلب و عقل انسان زائر
ایمان: مومن به سیدالشهداء (باور، ارزش، کنش، نماد او) یا به همه یا به بخشی (مثلا غیر مسلمان ها)
دانش: دانش اجتماعی زیارت و اُخوت
راهبرد عملیاتی: انفاق و مشارکت در ساخت "اُمت شهید" دعوت همه گان به اتحاد زیر پرچم و شعار سیدالشهدا ع از همه ملل و مذاهب و ادیان
مقاومت: نرم افزار و معرفت در قلب و عقل انسان زائر
ایمان: مومن به جبهه حق و کفر به طاغوت، مومن به پیروزی حزب خدا و نصرت حق
دانش: دانش و معرفت دینی، دانش نظامی ـ امنیتی، دانش اجتماعی و انسانی
راهبرد عملیاتی: اتحاد و تالیف قلوب و مصالح حداکثری، متحد سازی بر اساس هم سرنوشتی در عزت و کرامت با مقاومت

7. مقیاس و معیار ارزیابی
اربعین: اجتماعی و جمعی بودن امر خیر و معروف، ملاک رشد و پیشرفت یا افول و تقلیل اجتماع است نه فرد.
گسترده شدن، فراگیری، جامعه پذیری، اجتماعی شدن، هم نوا شدن با ایده و فکر، جهانی شدن، متضامن شدن با پدیده های همسو (همایش غزه در کربلا، اربعین گذشته)
مقاومت: اجتماعی جمعی بودن مقاومت: انسان مقاوم تا جامعه مقاومت. از آحاد تا هسته ها (خانواده، مسجد، حوزه . دانشگاه و ...) از نهضت تا سازمان تا دولت و نظام مقاومت و ...
ارزیابی مقاومت، به تعداد شهدا یا کشته گیری از دشمن نیست، به میزان بیداری، فراگیری و گسترش ایده مقاومت و اجتماعی شدن آن است. که علی القاعده با شهدا افزایش می یابد. پیشرفت یا پسرفت مقاومت در این سطح ارزیابی میشود.

8. نحوه ساخت
اربعین: ساخت معنوی _ ملکوتی، در ساخت معنوی عاشورا و کربلا / ذیل نظام اراده حق ـ امام زمان عج
ساخت فطری ـ معنوی، معنویت و عرفان اسلامی، ساخت و پیوند دنیا و آخرت، انسان زائر در زندگی روزانه خود (خوردن، آشامیدن، خوابیدن در مبیت و موکب) در پیوند با ملکوت و باطن و معنویت است.
همه خود را در نسبت با سیدالشهدا ع و خادم او میدانند و خدمت را برای او انجام میدهند.
مقاومت: ساخت فطری _ معنوی _ ملکوتی، با همراهی جنود سماوات و ارض. ذیل نظام اراده حق ـ سیدالشهدا ع و امام زمان عج
ساخت فطری مقاومت: انسان ها کرامت و عزت را انتخاب میکنند و کرامت و عزت و شرف را در خود می‌یابند و در قواعد و فرهنگ جامعه می‌سازند.

✍️ م.ص صادقی | ۲۲ مرداد ۱۴۰۴